Кондензатори срещу батерии – битката за електромобилите
Отдавна се говори за революция при батериите, но тя така и не се случва. По-скоро наблюдаваме бавна и мъчителна еволюция. Батериите плавно редуцират теглото си, увеличават капацитета и броят цикли, и намаляват времето си за зареждане.
Представете си ако електромобилът можеше да се презарежда за минути, вместо за часове, или ако може смартфонът да се зареди за секунди. Екип учени от компанията Superdielectrics търси начин да осъществи тези цели, но не чрез развитие на технологията на батериите. Компанията се е насочила в друга посока – кондензатори. Изследванията на екипа са базирани върху откритието на нов полимер, който може да повиши многократно ефективността на карбоновите суперкондензатори. По този начин те ще станат равностойни на литиево-йонните батерии или дори ще ги надминат по показатели.
Суперкондензаторите се справят отлично с осигуряването на мощен електрически импулс за кратко време – например за стартер на автомобил или за подпомагане ускорението на влак. Служат също и за натрупване на енергия при спирането на превозни средства, което ги превръща в особено ценен компонент при електромобилите. Големи предимства на кондензаторите са възможността за много бърз заряд и разряд, както и огромния брой цикли, без спад на капацитета – около 1 милион (при батериите е до 5000). Важен факт е и че технологията за производството им не изисква редки елементи, като кобалт например, нужен за направата на батерии.
Суперкондензаторите обаче не се справят добре със съхранението на много енергия за дълго време – нещо, в което батериите са далеч по-добри. Освен това цената им е значително по-висока.
Много компании разработват нови технологии свързани с употребата на кондензатори като заместител на батериите. Особено атрактивно звучи използването им при електромобилите и като цяло електрическите превозни средства най-вече заради бързото зареждане. Един от най-известните концептуални проекти на електромобили, използващи кондензатори вместо батерии е Lamborghini Terzo Millennio. Футуристичният суперкар може и да види бял свят като сериен автомобил през 2020 година, ако инженерите на Lamborghini успеят да се преборят с недостатъците на кондензаторната технология.
Засега оптималният начин за задвижване на електрически превозни средства си остава съчетанието между батерии и кондензатори. Първите се грижат за поддържането на скоростта и осигуряват нужния пробег, докато вторите спомагат ускорението и съхраняват енергия при спиране. Най-доброто от два свята.