ЛЕД крушки за фарове
Защо да изберем LED лампи за фаровете на нашия автомобил?
В последно време LED технологията навлезе във всички области на нашия живот. Автомобилостроенето не прави изключение. ЛЕД крушките за фарове са с дълъг живот, ниска консумация и висока ефективност. Това ги прави все по-предпочитани за поставянето им, дори фабрично, в новите модели автомобили. Един сравнителен анализ показва, че и по цена те започват да превъзхождат ксеноновите и халогенните крушки.
ЛЕД крушки |
Ксенон | Халоген | |
живот | 30 000 h | 3000 h | 600 h |
цена | ≈ 30 лв | 50 – 200/ 30 – 100 лв | 22 – 50 лв |
лумени | 4000-8000 lm | 3000 lm | 1200 lm |
стартово време | 0.1 s | 5 s | 1 s |
консумация | 2.7 А | 3.2 А | 4.2 А |
*Показаните в таблицата параметри са усреднени и могат да варират в зависимост от производител, LED чип, година на производство и др.
Халогенни крушки
Халогенните крушки са най-старият тип крушки, който все още се използва широко. Те работят на принципа на преминаване на ток през волфрамова нишка, която се нагрява и създава светлина. Балончето на крушката е пълно с халогенен газ, който поддържа светенето и не позволява на нишката да изгори.
Техните предимства са:
- евтини;
- лесни за производство;
- лесни за подмяна.
Повечето автомобили ползват халогенни крушки за всички цели. За фарове, вътрешни светлини, мигачи и др. Основните недостатъци на тези крушки са:
- много къс живот;
- не са особено ярки.
Постепенно биват изместени от ксенонови и LED крушки.
Ксенонови крушки
Ксеноновите HID крушки използват образуването на електронна дъга между два електрода в крушката. Те са пълни с ксенонов газ, който осигурява по-бяла и ярка светлина. Предимствата им са:
- ярка, силна светлина.
Недостатъци:
- много по-скъпи от другите алтернативи;
- не стават за интериорно осветление в автомобила.
ЛЕД крушки
LED крушките са сравнително нова технология на базата на светодиоди. Когато премине ток през тези диоди те го превръщат в силна светлина без да използват много енергия.
Автомобилните LED лампи са подходящи както за основните светлини: къси, дълги и фарове за мъгла, така и за помощните светлини: мигачи, стопове, габарити, светлини за заден ход и др. Те се използват и за интериорното осветление на автомобила (плафони, осветление на табло и прибори) което ги прави напълно универсални.
Основните предимства на ЛЕД крушките са:
- в пъти по-дълъг живот, спрямо всички останали видове лампи;
- ниска консумация на енергия, която пести гориво;
- стабилност при вибрации и удари;
- стилни, придават модерен вид на автомобила;
- много добра видимост при сняг, дъжд и мъгла;
- водоустойчиви и прахоустойчиви;
- качество и сила на излъчваната светлина.
Недостатъци:
- имат нужда от охлаждане, чрез ребра и/или вентилатор;
- нужда от вградени резистори, за избягване на грешки в компютрите на автомобилите.
Вижте всички ЛЕД крушки за автомобили във Викиват ТУК
Трябва да уточним, че има LED крушки, които се охлаждат само чрез ребра, като тези ребра (радиатор) могат да са медни или алуминиеви. Обемът на радиатора определя размера на разсейване на топлината. Предимството при тях е, че няма въртящи се части и това от инженерна гледна точка винаги е по-надеждно. Този тип LED лампи са по-маломощни. От друга страна вентилаторите са минали през тежки изпитания и са наистина много издръжливи, а и намаляват теглото и габаритите на ЛЕД крушката. Това е важно, защото много често няма достатъчно място във фара за големи радиатори. Силните и мощни LED фарове са с вентилатори. Правени са изследвания, които показват, че ако температурата на диода се увеличи повече от нормалната работна температура, дадена по каталог за определения вид диод, то светлинният поток ще намалее. Ако например е посочено че LED крушката излъчва 4000 lm светлинен поток, при недостатъчно охлаждане този поток след определен период от време може да намалее до 3500 lm и освен това ще намали живота на LED крушката.
Как да изберем най-добрите ЛЕД крушки за нашата кола?
Основните параметри, на които трябва да обърнем внимание при избора на LED лампи за фаровете на колата са следните:
- цокъл;
- отдаван светлинен поток (излъчвана светлина), lm;
- работна температура;
- габаритни размери на лампата.
От значение е също така видът на светлината. За фарове е за предпочитане тя да е студено бяла – около 6000-6500К, срокът на експлоатация, т.е. живота на крушката и ъгълът на лъча.
Някои от най-разпространените цокли за автомобилни фарове са H4, H7, H11, H1. Ето някои предложения за съответните цокли:
След като знаете какъв е цокълът (куплунгът) на Вашите фарове и техния обем, остава да изберете LED крушка със същия цокъл и размери, позволяващи монтаж в обема на фара. Когато тези условия са изпълнени, остава да изберем силата на светене, която зависи от броя и вида на LED чиповете в крушката. С увеличаване на силата на светене, освен цената се увеличава и температурата – в този случай видът на вентилатора става от съществено значение. За предпочитане е вентилаторът да е с лагер, а не на втулка, защото смазката на втулката ще се изпари по време на експлоатацията, ще се увеличи триенето като това ще увеличи шума и загубите, и ще намали драстично живота на вентилатора, а оттам и на цялата LED крушка.
Трябва да се обърне внимание на дизайна на охладителната система. Охлаждащият въздух, създаден от вентилатора, трябва безпроблемно да преминава през радиатора и крушката и да извежда топлината от системата. Някои производители поставят на вентилатора капак с отвори, който го предпазва от навлизане на прах и повреди, но влошава охлаждащите характеристики.
Някои ЛЕД крушки, произведени от неоторизирани производители, имат ъгъл на светене, който заслепява насрещно движещото се превозно средство. Това може да доведе до глоба на водача, монтирал подобни фарове, или още по-лошо – до предизвикване на пътнотранспортно произшествие.
Най-скъпата част от LED крушката е чипът. Качественият LED чип е мощен, с малка консумация, дълъг живот и без дефекти. Препоръката е да се избере по-скъп LED чип, но по-качествен.
Всяка LED крушка за фарове има драйвер. При някои, този драйвер е вграден в самата крушка, а при други е разположен отделно. В драйвера има резистор, капацитет, индуктивност и интегрален управляващ модул. Всички тези електронни компоненти при работа на фара работят и отделят топлина. Тази топлина трябва да се отведе от системата чрез охладителната система на LED крушката. Същевременно няма как да се мине без тях. Вграденият резистор например служи за да се избягват грешки в компютрите на съвременните автомобили.
При изборът на ЛЕД крушки за фарове на автомобил е от съществено значение и изборът на производител и надежден търговец. Много често се спекулира с параметрите на LED лампите за автомобила. Например някои производители твърдят, че изходната мощност на светодиодната крушка е 8000 lm, като смятат така: имаме 8 светодиода, всеки по 1000 lm. Следователно 8х1000=8000 lm. Това обаче не е вярно. Експерименталните замервания показват, че светлинният поток е доста по-малък, поради неоптималното поставяне на чиповете.
Друг параметър, с който ненадеждните производители спекулират е животът на крушката. Ще срещнете цифра от 30 000 часа на почти всички съвременни LED крушки за фарове. Да, но ако светодиодите са по-нисък клас това би било вярно само ако крушката свети при стайна температура (25°C). При суровите експлоатационни условия, на които е подложен автомобила, този живот ще е значително по-къс.
Друго важно обстоятелство, с което трябва да се съобразим е Европейското законодателство. За съжаление законодателният процес в Европейският съюз е доста муден и все още не са приети съответните законодателни текстове, които да правят поставянето на някои LED крушки на фаровете т.е. модернизирането на автомобила безпроблемно по обществените пътища на ЕС. Рисковете варират от невъзможността на автомобила да премине успешно технически преглед до глоба и задължение да се премине обратно към халогенни фарове според държавата и местното законодателство. За да се избегне този проблем, производителите издават сертификат, че LED лампите са напълно идентични с халогенните и ксеноновите по вид светлина и ъгъл на светене. Освен това дневните светлини и фаровете за мъгла нямат тези ограничения. При направени експерименти, качествените ЛЕД крушки за фарове от утвърден производител преминават всички изпитания предвидени за фаровете при ГТП, което ги прави на практика законни.
Вижте всички ЛЕД крушки за автомобили във Викиват ТУК
Текст: Д. Костов